Niebezpieczne kobiety Joe Abercrombie 6,4
ocenił(a) na 73 lata temu Warsztatowo opowiadania były ok (fabularnie zresztą też nie najgorzej),ale liczyłam na to, że te tytułowe niebezpieczne kobiety będą bardziej w centrum, że antologia będzie stała motywami femme fatale i girl power, a nie do końca (nie w każdym przypadku) tak było. Myślę równiż, że umieszczenie opowiadań mieszczących się w tak różnych kategoriach – urban fantasy, high fantasy, sci-fi, kryminał, thriller, powieści obyczajowa, powieści historyczna – w jednej książce, nie wyszło jej na dobre i może stąd niezbyt wysoka średnia ocen – w końcu trudno o czytelnika, którego upodobania mieszczą się w tak szerokim spektrum. Z drugiej jednak strony warto przeczytać dla większego rozeznania.
Opowiadania
📌 Też mi desperado - Joe Abercrombie
▪ Historia utrzymana w klimacie westernu, dziewczyna uciekająca przed pościgiem z kradzionymi pieniędzmi.
▪ Płoszka, bohaterka opowiadania, jest jedną z głównych postaci "Czerwonej Krainy" (znajomość tej ani innych książek autora nie będzie konieczna, to tylko taki smaczek dla fanów),nie jest to najbardziej udana z postaci Abercrombie'go, motywem przewodnim tej antologii są kobiety, więc żeby pisać o swoich popisowych numerach, autor musiałby dokleić im cycki, ale mógł lepiej wybrać postać, Monza, Ferro, czy nawet Terez wydają mi się znacznie lepszymi kandydatkami.
▪ Nie jest to Abercrombie w swoim najlepszym stylu, zabrakło trochę rubasznego, wręcz wulgarnego, często czarnego humoru będącego jego znakiem rozpoznawczym (może ktoś albo sam autor ocenzurował jego wkład),w każdym razie opowiadanie było takie sobie, w porównaniu z tym co Abercrombie prezentuje w swoich innych dziełach.
▪ 6.75/10
📌 Moje serce też jest załamane - Megan Abbott
▪ Historia z gatunku thriller/kryminał.
▪ Opowiadania o kobiecie, której córka zaginęła z perspektywy męża/ojca. Wciąga i w miarę rozwoju fabuły historia staje się coraz mroczniejsza. Mocne zakończenie.
▪ 8/10
📌 Pieśń Nory - Cecelia Holland
▪ Konflikt Eleonory Akwitańskiej i jej męża Henryka (zapomniałam którego) widziany oczami dziecka - ich córki, Nory.
▪ 6.25/10
📌 Dłonie, których nie ma - Melinda Snodgrass
▪ Barowe pogaduchy, seks, kosmici.
▪ 6.25/10
📌 Bombowe laski - Jim Butcher
▪ Typowe urban fantas, wampiry i wilkołaki - schematy, które się już trochę przejadły.
▪ Przedmowa, jak i samo opowiadanie zawiera mega spoiler do książek autora, więc jeśli ktoś nie czytał a zamierza, to niech się lepiej wstrzyma.
▪ 6.25/10
📌 Raisa Stiepanowa - Carrie Vaughn
▪ Opowiadanie o radzieckiej pilotce, czasy II Wojny Światowej, równość w praktyce - protekcjonalne traktowanie kobiet -interesujące przemyślenia bohaterki o wojnie, sytuacji, w której się znalazła, rodzinie i innych w podobnym położeniu.
▪ 7.5/10
📌 Zapasy z Jezusem - Joe R. Lansdale
▪ Chłopak po przeprowadzce do gorszej dzielnicy dręczony przez miejscowych wandali, spotkanie z byłym zapaśnikiem, nauka samoobrony.
▪ 6.5/10
📌 Sąsiedzi - Megan Lindholm
▪ Historia starszej kobiety, wdowy próbującej rozwikłać zagadkę zaginięcia sąsiadki.
▪ 6.5/10
📌 Wiem, jak je wybrać - Lawrence Block
▪ Spotkanie w przydrożnym barze, psychopaci, przygodowy seks...
▪ 6.5/10
📌 Cienie, dla Ciszy w Lasach Piekła - Brandon Sanderson
▪ Starsza kobieta dla zapewnienia rodzinie utrzymania dorabia po godzinach jako łowca nagród.
▪ Czytałam to opowiadania wcześniej w zbiorku "Bezkres Magii", a że chciałam się wreszcie uporać z tą książką, tym razem pominęłam, pamiętam jednak, że te kilka miesięcy temu zrobiło na mnie bardzo dobre wrażenie.
▪ 8.25/10
📌 Królowa na wygnaniu - Sharon Kay Penman
▪ Fabularyzowany, urywek z życia raczej mało znanej postaci historycznej, Konstancji de Hauteville, niespodziewana śmierć w wyniku, której bohaterka dziedziczy tron, o który jednak będzie zmuszona zawalczyć.
▪ 6.5/10
📌 Dziewczyna w lustrze - Lev Grossmann
▪ Szkoła magii, studencki żart - fragment wycięty z większej całości.
▪ 6.25/10
📌 Druga arabeska, bardzo powoli - Nancy Kress
▪ Rzeczywistość upadku cywilizacji, spowodowanej gwałtownym spadkiem urodzeń i epidemią niepłodności. Ludzkość zmuszona powrócić do koczowniczego trybu życia i poziomu organizacji sprowadzającej się do hierarchii plemiennej. Kobiety pozbawione praw, traktowane jak klacze rozpłodowe.
▪ Czytając to opowiadanie naszło mnie skojarzenie z "Opowieścią Podręcznej".
▪ 7/10
📌 Miasto Łazarz - Diana Rowland
▪ Zabójstwo, skorumpowany gliniarz i dziewczyna, która kocha swoje podupadające miasto.
▪ Opowiastka bardzo dobrze wpisująca w to, co obiecuje czytelnikowi tytuł antologii, właśnie na takie historie liczyłam.
▪ 7.5/10
📌 Prawiczki - Diana Gabaldon
▪ Młody szkot we Francji, żydzi, kutasy obrzezane i nie...
▪ Nie jest to moje pierwsze spotkanie z autorką, doceniam jej twórczość głównie za sprawą aspektu historycznego, nie sposób odmówić Gabaldon wiedzy i starannego riserczu, Jamie jednak nie jest moją ulubioną postacią (Clarie zresztą też nie) i to opowiadanie tego nie zmieniło, może nawet jeszcze pogłębiło moją niechęć. Mogę więc być stronnicza, ale podobało mi się mniej niż bardziej.
▪ 6.25/10
📌 Piekło nie zna furii - Sherrilyn Kenyon
▪ Mściwy duch, medium, opowieść sięgająca wieków wstecz.
▪ 6.5/10 - dałabym więcej gdyby nie coś w rodzaju morału na końcu - popsuł wrażenie, nie bardzo pasuje do konwencji antologii.
📌 Ogłaszając Wyrok - S.M.Stirling
▪ Technologia cofnięta do stanu prymitywnego. Sprawiedliwość w mniej cywilizowanym wydaniu.
▪ Trochę za bardzo czarno-biały obraz, autor za mało zostawia czytelnikowi przestrzeni do własnej oceny i interpretacji przedstawionych wydarzeń.
▪ 6.25/10
📌 Imię Bestii - Sam Sykes
▪ Rasa, która porozumiewa się za pomocą wycia i dziecko, które używa zamiast tego słów.
▪ 6.5/10 - nie wiem czy potrafię dobrze to ocenić, za bardzo surrealistyczne jak na moje gusta.
📌 Opiekunki - Pat Cadigan
▪ Relacja sióstr, które dzieli przepaść różnicy wieku (całego pokolenia),chora matka, wątek kryminalny w tle.
▪ 6.5/10
📌 Kłamstwa, które powiedziała mi matka - Caroline Spector
▪ Świat w którym ludzie pod wpływem niezwykłego wirusa zyskują nadprzyrodzone moce - ciekawy, oryginalny system magiczny, mimo wykorzystania powszechnego schematu.
▪ 7/10
📌 Księżniczka i Królowa - George R.R. Martin
▪ Sztandarowe opowiadanie antologii, czytałam z zapartym tchem, na ebooku ponad sto stron, a ja połknęłam przy pierwszym podejściu.
▪ Historia ujęta w formie fabularyzowanej relacji z wydarzeń
▪ Śmierć króla, spór o tron pomiędzy przyrodnim rodzeństwem: córką (księżniczką) i synem (wspieranym przez matkę, królową) zmarłego.
▪ Zakończenie trochę mnie rozczarowało, ale to dlatego, że kibicowałam drugiej stronie.
▪ 8/10
Ocena ogólna:
~ 6,81~ 7 - Nie jest to zły zbiorek, wszystkie opowiadania są na w miarę przyzwoitym poziomie, choć trzeba przyznać nazwisko Martina na okładce winduje oczekiwania.