Dialog, nr 3 (664) / marzec 2012. Czarna Wenus
- Kategoria:
- czasopisma
- Cykl:
- Dialog (miesięcznik poświęcony dramaturgii współczesnej) (tom 57)
- Wydawnictwo:
- Instytut Książki
- Data wydania:
- 2012-03-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-03-01
- Liczba stron:
- 218
- Czas czytania
- 3 godz. 38 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 00122041
- Tagi:
- Dialog teatr dramat dramaturgia
W marcowym numerze najnowsza sztuka Magdy Fertacz "Śmierć Kalibana", której towarzyszą eseje Katarzyny Bojarskiej o ambiwalentnych strategiach postkolonialnych w sztuce zaangażowanej i Katarzyny Fazan o wystawie wiedeńskich akcjonistów w krakowskim MO-CAKu. Historię Saartije Baartman znanej jako Czarna Wenus, która pojawia się na okładce tego numeru, opisuje Mateusz Borowski, odwołując się nie tylko do historycznych świadectw, ale także do filmu Abdellatifa Kechichego i sztuki Susan Lori Parks.
Wiele miejsca w numerze poświęcono także współczesnym pokusom kolonialnym, realizującym się w odniesieniu do cudzych tekstów - wykorzystywanych, przetwarzanych, trawestowanych i używanych do własnych celów. Znakomitym przykładem takiej praktyki jest zarówno drukowany w tym numerze scenariusz Agnieszki Jakimiak "Jak być kochaną", jak i przedstawienie "W pustyni i w puszczy. Z Sienkiewicza i z innych", o którym pisze szerzej Joanna Krakowska. Współczesna wersja "Jak być kochaną" zyskuje jeszcze dodatkową wykładnię w postaci esejów Iwony Kurz, która analizuje jej pierwowzory - opowiadanie Kazimierza Brandysa i film Wojciecha Hasa oraz Karoliny Feldberg biorącej pod lupę strategie i pomysły Agnieszki Jakimiak w odniesieniu do tych pierwowzorów.
O innych sposobach wykorzystywania cudzej twórczości pisze także Małgorzata Radkiewicz w artykule o technikach found footage we współczesnym kinie. Paweł Mościcki natomiast pokazuje jak w umuzealnionym świecie wydarzenia, obrazy i ślady przeszłości przekształcają się w eksponaty oderwane od oryginalnego znaczenia.
Ogląd kultury okiem wszelkiego rodzaju kolonizatorów kontrapunktuje punkt widzenia kolonizowanych, czyli sztuka Koffiego Kwahulé Blues-cat i towarzyszący jej artykuł Piotra Olkusza o dramaturgii Afryki Zachodniej i opresji języka, który nieustannie podważa jej rdzenną tożsamość.
Na koniec kolejny odcinek "Sztuki Aktorskiej XX wieku": Sharon Marie Carnicke pisze o mało w Polsce znanej uczennicy Konstantina Stanisławskiego - Marii Knebel.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 2
- 2
OPINIE i DYSKUSJE
Pierwszy numer "Dialogu" w moich rękach i od razu "Śmierć Kalibana". Nie mam pewności, czy byłem odpowiednio przygotowany do lektury, ale ówczesny poziom obeznania kulturalnego wystarczył, abym podrapał się w głowę z zafrasowaną miną.
Finał berlińskiego Stuckemarkt mówi sam za siebie.
Pierwszy numer "Dialogu" w moich rękach i od razu "Śmierć Kalibana". Nie mam pewności, czy byłem odpowiednio przygotowany do lektury, ale ówczesny poziom obeznania kulturalnego wystarczył, abym podrapał się w głowę z zafrasowaną miną.
Pokaż mimo toFinał berlińskiego Stuckemarkt mówi sam za siebie.