Morderstwo w Mezopotamii
- Kategoria:
- kryminał, sensacja, thriller
- Cykl:
- Herkules Poirot (tom 14)
- Seria:
- Jubileuszowa Kolekcja Agathy Christie
- Tytuł oryginału:
- Murder in Mesopotamia
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Dolnośląskie
- Data wydania:
- 2021-03-24
- Data 1. wyd. pol.:
- 1994-01-01
- Data 1. wydania:
- 2008-03-03
- Liczba stron:
- 280
- Czas czytania
- 4 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- Tłumacz:
- Jan Zakrzewski
Agata Christie, żona archeologa Maxa Mallowana, znała realia życia na wykopaliskach. Narratorką powieści uczyniła pielęgniarkę wynajętą przez szefa ekspedycji do pomocy wyczerpanej żonie. Żona ma przywidzenia i boi się o swoje życie. Ma też temperament, który żadnego mężczyzny nie pozostawia obojętnym.
Królowa Śniegu ginie na pustyni... Czy ofiara pisała do siebie listy z pogróżkami, żeby podtrzymać zainteresowanie swoją gasnącą urodą? A że „morderstwo wchodzi w nawyk”... Herkules Poirot odbywa podróż w przeszłość, aby w irackim słońcu zmierzyć się z mordercą pierwszej kategorii!
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Królowa Kryminału jest tylko jedna
W powieściach Agathy Christie jest coś takiego, że potrafią wciągać bez reszty i wyciągnąć z nawet największego zastoju czytelniczego. W jej historiach czytelnicy do dzisiaj odnajdują idealne połączenie ciekawej zagadki kryminalnej, z niebanalnymi postaciami i iście brytyjskim klimatem, który Królowa Kryminału potrafi przenieść w różne zakątki świata. Tym razem na wykopaliska archeologiczne!
„Morderstwo w Mezopotamii” nie bez powodu znalazło się w ekskluzywnej edycji z okazji stulecia wydania pierwszej powieści z belgijskim detektywem Herkulesem Poirotem. Jest to książka uważana za jedną z lepszych w dorobku tej autorki. I może ma to związek z tym, że Christie częściowo przelała do niej swoje doświadczenia i perfekcyjnie oddała klimat wykopalisk (w końcu sama była żoną archeologa i poznała realia życia z miotełką w ręku od podszewki),a może z finezyjną zabawą z wątkiem miłosnym, na którą odważyła się autorka.
Żona doktora Leidnera, który dowodzi grupą archeologów w Iraku, od dłuższego czasu zachowuje się niespokojnie. Do tego stopnia, że zaczyna powodować kolejne spięcia między zgranymi uczestnikami wyprawy. Na pomoc zostaje wezwana siostra Leathean, która ma pomóc ukoić zszargane nerwy pani Leidner. Gdy na jaw wychodzą kolejne sekrety, atmosfera jeszcze bardziej gęstnieje, prowadząc do kulimacyjnego momentu – morderstwa.
Narratorką powieści jest siostra Leathean, która zostaje poproszona o spisanie wydarzeń z gorących wykopalisk. Jest ona zupełnie innego rodzaju opowiadaczem, niż zazwyczaj występujący w tej roli kapitan Hastings, co wnosi pewien powiew świeżości do serii z Poirotem. Kobieta jest narratorką bardzo rzeczową, która jednocześnie nie boi się wysnuwać własnych wniosków i swobodnie snuć teorii. To, jak świetnie zgrali się ze sobą Leathean z Poirotem, jest niebywałe. Chemia między tymi postaciami, nie, nie romantyczna, wręcz napawa czytelników nadzieją, że może siostra Leathean jeszcze nie raz mogłaby się pojawić u boku belgijskiego detektywa. Bo po przewróceniu ostatniej strony, chyba każdego ogarnie lekki smutek, że tych dwóch bohaterów nie stoczy ze sobą równie ciekawej dyskusji, co na stronicach tej powieści.
Nawet jeśli w pewnym momencie czytelnik domyśli się, kto tak naprawdę stoi za zbrodnią, to ciężko będzie mu wymyślić motyw, na który pokusiła się Christie. Bo to właśnie jedna z największych zalet Królowej Kryminału. Potrafi do końca książki ukryć chociaż jeden z kluczowych elementów i w ten sposób przytrzymując czytelnika przy lekturze i zatrzymać jego uwagę. Christie wodzi swoich fanów za nos, odwracając ich uwagę w kluczowych momentach od poszlak, które porozsypywała między zdaniami. I dopiero przy powtórnej lekturze znajdujemy te małe ślady, które dla nas zostawiła. I chyba właśnie dzięki temu, jej powieści nawet sto lat później, wciąż zadziwiają kolejnych czytelników. I z każdym kolejnym rokiem przybywa jej nowych fanów i pewnie jeszcze długo nie trafi się taka pisarka, która równie mocno wyróżni się w tym gatunku.
Kinga Kolenda
Oceny
Książka na półkach
- 4 483
- 1 629
- 823
- 123
- 102
- 74
- 73
- 40
- 30
- 29
OPINIE i DYSKUSJE
Kolejna nieoczywista zagadka do rozwikłania dla słynnego Poirota. Zbrodnia, przeplatana z życiem wyprawy archeologicznej z XXw. , ale także ukazywaniem tajemnic ludzkich charakterów i ich skłonności. Ciekawy motyw kultury wchodu zaczerpnięty z podróży autorki.
Kolejna nieoczywista zagadka do rozwikłania dla słynnego Poirota. Zbrodnia, przeplatana z życiem wyprawy archeologicznej z XXw. , ale także ukazywaniem tajemnic ludzkich charakterów i ich skłonności. Ciekawy motyw kultury wchodu zaczerpnięty z podróży autorki.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toAgatha Christie w bardzo dobrej formie. Napięcie utrzymuje się cały czas. Postaci i ich relacje interesujące i skomplikowane. Wiele ciekawych obserwacji psychologicznych. co prawda prawdopodobieństwo nikłe, ale przecież w przypadku Agathy chodzi tylko o przyjemność w rozwiązywaniu zagadkowej śmierci.
Agatha Christie w bardzo dobrej formie. Napięcie utrzymuje się cały czas. Postaci i ich relacje interesujące i skomplikowane. Wiele ciekawych obserwacji psychologicznych. co prawda prawdopodobieństwo nikłe, ale przecież w przypadku Agathy chodzi tylko o przyjemność w rozwiązywaniu zagadkowej śmierci.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toKsiążki z serii o Herkulesie Pairot są dobre na każdą okazję – w tym na wyciągnięcie kogoś z dołka czytelniczego. Miałam okropny zastój, ale ta pozycja przerwała moją złą passę. Przeczytałam ją w sumie jeden dzień, początek trochę mnie zmęczył, fabuła się rozkręciła od pojawienia się trupa, ale po zakończeniu wiem, że taki wstęp był potrzebny. Jak już przeczytało się tyle części z tej serii, to można zauważyć pewien schemat budowania fabuły, przez co też całość traci na koniec efekt takiego wow. Niemniej historia jak zwykle nie zawodzi. Zagadka trzyma poziom, jest zagmatwana, podejrzany jest każdy, a zarazem trudno uwierzyć, by ktokolwiek z nich mógł być mordercą. Niezmiennie trzeba tu zwracać uwagę na szczegóły i z pozoru błahe informacje, które później ładnie składają się na rozwiązanie. Sprawcy znów nie zgadłam, ale był moim silnym faworytem – wprawdzie od samego początku, ale postawiłam na „bezpieczniejszą” opcję. No cóż, niesłusznie...
Książki z serii o Herkulesie Pairot są dobre na każdą okazję – w tym na wyciągnięcie kogoś z dołka czytelniczego. Miałam okropny zastój, ale ta pozycja przerwała moją złą passę. Przeczytałam ją w sumie jeden dzień, początek trochę mnie zmęczył, fabuła się rozkręciła od pojawienia się trupa, ale po zakończeniu wiem, że taki wstęp był potrzebny. Jak już przeczytało się tyle...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toSłynny detektyw Poirot tym razem musiał udać się aż do Mezopotamii, aby rozwikłać zagadkę morderstwa. Sprawa jest o tyle skomplikowana, że rzecz się dzieje podczas wykopalisk archeologicznych, a głównymi podejrzanymi są członkowie wyprawy, którzy znają się i pracują razem od lat.
Matka chrzestna kryminału po raz kolejny stanęła na wysokości zadania. Ale przecież tak, gdzie pojawia się Herkules Poirot nie może być nudno. Pomysłowe miejsce akcji i zagadka morderstwa, która trzyma w napięciu do ostatniej strony to przepis na udany kryminał. Bardzo ujmuje mnie w przygodach Poirota, że badając sprawę kieruje się nie tylko dowodami, ale przede wszystkim znajomością ludzkiej natury. Psychologiczny aspekt kryminałów Christie nadaje całości smaczku.
Słynny detektyw Poirot tym razem musiał udać się aż do Mezopotamii, aby rozwikłać zagadkę morderstwa. Sprawa jest o tyle skomplikowana, że rzecz się dzieje podczas wykopalisk archeologicznych, a głównymi podejrzanymi są członkowie wyprawy, którzy znają się i pracują razem od lat.
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toMatka chrzestna kryminału po raz kolejny stanęła na wysokości zadania. Ale przecież tak, gdzie...
Kolejna przygoda Herkulesa Poirot nie różni się zbytnio od poprzednich, jest tu pewien utarty schemat ale to nie przeszkadza. Podczas czytania próbujemy rozwiązać kto jest mordercą ale jesteśmy bez szans, zakończenie bardzo zaskakujące chociaż chyba troszkę zbyt fantastyczne. Książka krótka i dobrze się ją czyta.
Kolejna przygoda Herkulesa Poirot nie różni się zbytnio od poprzednich, jest tu pewien utarty schemat ale to nie przeszkadza. Podczas czytania próbujemy rozwiązać kto jest mordercą ale jesteśmy bez szans, zakończenie bardzo zaskakujące chociaż chyba troszkę zbyt fantastyczne. Książka krótka i dobrze się ją czyta.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toPodczas wykopalisk archeologicznych w Mezopotamii zostaje zamordowana przewrotna żona kierownika wyprawy. O odnalezienie sprawcy zostaje poproszony Herkules Poirot. Relację z tych wydarzeń spisuje pielęgniarka , która miała się opiekować zmarłą kobietą. Akcja rozgrywa się głównie w obozie archeologicznym , na pustyni. Piasek , wiatr , mozolna praca - co nie znaczy że jest nudno - każdy z członków ekipy ma wyrazisty , interesujęcy charakter.
Rozwiązanie to klasyczna Agatha Christie- dość skomplikowane , nie do powtórzenia w prawdziwym życiu , i tak właśnie ma być u tej autorki.
Być może tym razem nie denerwował mnie brak realizmu jeśli chodzi o zagadkę kryminalną , ponieważ prace archeologiczne zostały opisane wiernie.
Nigdy nie byłam na wykopaliskach , ale przez rok , kiedy nie dostałam się za pierwszym razem na studia- pracowałam w muzeum w dziale archeologii. Było nas tam wiecej , takich przeczekujących. Siedzieliśmy przy ogromnym stole i na specjalnych kartach rysowaliśmy skorupy , które później malowało się kredkami i cieniowało. Wspólny z sytuacją opisaną przez autorkę , był brak pieniędzy. Mieliśmy przedpotopowe radio w formie skrzynki ok. 50x40x30 cm z zielonym okiem . W domach prywatnych już takich się nie widywało. Kiedyś się zepsuło i całą grupą poszliśmy zanieść je do naprawy. Do dziś pamiętam jak technik śmiał się z informacji , że radio jest z muzeum i radził żeby je tam zostawić , ale w końcu je naprawił.
Mam specjalny sentyment do tej książki , ale myślę że i temu kto nie rysował skorup , może się spodobać.
Podczas wykopalisk archeologicznych w Mezopotamii zostaje zamordowana przewrotna żona kierownika wyprawy. O odnalezienie sprawcy zostaje poproszony Herkules Poirot. Relację z tych wydarzeń spisuje pielęgniarka , która miała się opiekować zmarłą kobietą. Akcja rozgrywa się głównie w obozie archeologicznym , na pustyni. Piasek , wiatr , mozolna praca - co nie znaczy że jest...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toBardzo dobrze jest od czasu do czasu odkurzyć stare tytuły. To moja pierwsza przygoda z Christie, po którą sięgnąłem obejrzawszy film "Morderstwo w Orient Ekspresie" z 2017. Nie żałuję, że "posmakowałem" tego gatunku literackiego. Postać Poirota zafascynowała mnie, rozśmieszyła, ale też skłoniła do głębszych refleksji. Chyba trudno mi ją porównać do innych detektywów. To niezwykła osobowość, za stworzenie której Christie należą się wyrazy uznania.
Bardzo dobrze jest od czasu do czasu odkurzyć stare tytuły. To moja pierwsza przygoda z Christie, po którą sięgnąłem obejrzawszy film "Morderstwo w Orient Ekspresie" z 2017. Nie żałuję, że "posmakowałem" tego gatunku literackiego. Postać Poirota zafascynowała mnie, rozśmieszyła, ale też skłoniła do głębszych refleksji. Chyba trudno mi ją porównać do innych detektywów. To...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toBardzo ciekawa pozycja w dorobku królowej kryminału. Pan Poirot, mimo że jak zwykle nie grzeszy skromnością, oddaje „głos” inteligentnej pielęgniarce - Pani Leatheran. Świetne posłowie do tego wydania wyjaśnia skąd jeszcze bierze się siła tej książki - z jej polifonii. Każda z postaci uczestniczących w zdarzeniach ma za zadanie wyrazić swoją opinię, co do charakteru zmarłej femme fatale. Każda z tych postaci przedstawia opinię skrajnie odmienną i tym samym szokuje czytelnika. Serdecznie polecam lekturę.
Bardzo ciekawa pozycja w dorobku królowej kryminału. Pan Poirot, mimo że jak zwykle nie grzeszy skromnością, oddaje „głos” inteligentnej pielęgniarce - Pani Leatheran. Świetne posłowie do tego wydania wyjaśnia skąd jeszcze bierze się siła tej książki - z jej polifonii. Każda z postaci uczestniczących w zdarzeniach ma za zadanie wyrazić swoją opinię, co do charakteru zmarłej...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toJeden ze słabszych kryminałów Christie. Książkę przeczytałam w trzy dni, a po jej zakończeniu nie potrafiłabym wymienić wszystkich bohaterów. Czytelnik dostaje ogrom informacji na samym początku, przez co trudno się połapać w fabule. Nie podoba mi się ten zabieg, w efekcie czytelnik nie ma za bardzo możliwości rozwiązania zagadki, bo jest zalany informacjami.
Jeden ze słabszych kryminałów Christie. Książkę przeczytałam w trzy dni, a po jej zakończeniu nie potrafiłabym wymienić wszystkich bohaterów. Czytelnik dostaje ogrom informacji na samym początku, przez co trudno się połapać w fabule. Nie podoba mi się ten zabieg, w efekcie czytelnik nie ma za bardzo możliwości rozwiązania zagadki, bo jest zalany informacjami.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toBardzo dobry kryminał z zaskakującym zakończeniem.
Bardzo dobry kryminał z zaskakującym zakończeniem.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to